مسعود برومند نسب؛ حسین شکرکن
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطهی ساده و چندگانهی خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. حجم نمونهی این پژوهش 600 نفر بود، 400 آزمودنی به عنوان نمونهی اصلی و 200 آزمودنی به عنوان نمونهی بررسی روایی بودند، که به روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطهی ساده و چندگانهی خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. حجم نمونهی این پژوهش 600 نفر بود، 400 آزمودنی به عنوان نمونهی اصلی و 200 آزمودنی به عنوان نمونهی بررسی روایی بودند، که به روش نمونهگیری ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار، هم چنین از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمونهای جهتگیری کارآفرینی، سنجش صفات کارآفرینی، خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام است. کلیهی آزمونهای به کار برده شده در این پژوهش توسط پژوهشگران این پژوهش به فارسی برگردانده شد و ضرایب روایی و پایایی آنها محاسبه گردید. این پژوهش 4 فرضیهی اصلی دارد، که روابط ساده و چندگانهی بین متغیرهای خوداثربخشی، جایگاه مهار و تحمل ابهام با کارآفرینی را در کل آزمودنیها و آزمودنیهای دختر و پسر به تفکیک مورد بررسی قرار میدهد. نتایج این پژوهش با یافتههای پژوهشهای انجام شده درخارج از کشور هماهنگ هستند.
مسعود برومند نسب؛ حسین شکر کن؛ بهمن نجاریان
چکیده
جایگاه مهار به عنوان خصیصهای شخصیتی به این امراشاره دارد که هر فرد مجموعهای از باورها و انتظارات دارد، مبنی براینکه افراد یا عواملی هستند که پاداشها و تنبیههارا در زندگی وی در اختیار دارند . در این خصوص، برخی افراد جهت گیری درونی دارند، و معتقدند که تبحر، سخت کوشی، احتیاط و رفتار مسئولیت ...
بیشتر
جایگاه مهار به عنوان خصیصهای شخصیتی به این امراشاره دارد که هر فرد مجموعهای از باورها و انتظارات دارد، مبنی براینکه افراد یا عواملی هستند که پاداشها و تنبیههارا در زندگی وی در اختیار دارند . در این خصوص، برخی افراد جهت گیری درونی دارند، و معتقدند که تبحر، سخت کوشی، احتیاط و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت خواهد انجامید. این دسته افراد جایگاه مهار درونی دارند و به آنها دروننگر اطلاق میشود. از طرف دیگر، برخی افراد جهتگیری بیرونی پیدا میکنند و اعتقاد دارند که رویدادها از طریق شانس، قدرت دیگران و عوامل ناشناخته و غیر قابل مهار تعیین میشوند. چنین افرادی جایگاه مهاربیرونی دارند و به آنها بروننگر گفته میشود. در چارچوب شناسایی و مطالعه عوامل مؤثر بر شکلگیری جایگاه مهار، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین نگرشهای فرزندپروری والدین و جایگاه مهار فرزندانشان میباشد. سه نوع نگرش فرزندپروری مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از نگرش سلطهگری، نگرش وابستگی شدید و نگرش بیاعتنایی نمونه این تحقیق شامل 217 نفر دانشآموز دختر و پسر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر دزفول بود، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. این تحقیق شامل چهار فرضیه اصلی و چندین فرضیه فرعی در خصوص رابطه منفی نگرشهای فرزندپروری سلطهگری، وابستگی شدید و بیاعتنایی با جایگاه مهار دانشآموزان بود. نتایج تحلیل آماری دادهها نشان میدهند که تقریباً همه فرضیههای اصلی و فرعی این تحقیق تأیید میشوند. بر اساس یافتههای این تحقیق،پژوهشگران پیشنهادهایی در خصوص شکلگیری و اصلاح جایگاه مهار دانشآموزان به والدین و آموزگاران ارائه میدهند.